lørdag 11. april 2009

SJØRØVERI


Pirater fortsetter med å fascinere oss, selv om mye av den glamouren som forbindes med sjørøveri nok aldri har vært til stede.
Piratene lever sitt eget liv; blandt annet i Disney.

Skulle du mot formodning være litt interessert i virkelighetens sjørøveri, så kan jeg anbefale boka Pirates med undertittelen Terror on the high seas from the caribbean to the south china sea av forfatteren David Cordingly.

Boka er både informativ og underholdende, men dessverre er den bare å få på engelsk.
Boka er ett stykke interessant historie, og putter piratene i sin rette kontekst.

Pirater må selvsagt ikke bare betraktes som kriminelle; dette er en moderne vrangforestilling.
Med sin militære utrustning og slagkraft kan ikke pirater uten videre overlates til politistyrker å hanskes med.
Pirater er, og har alltid vært, en militærmakt uten noen egen nasjon.
Pirater er militarisiske og kriminelle anarkister.

I det man fjerner idèen om pirater som borgere, og heller ser på dem som en krigførende fremmed makt, er piratproblemet nær en løsning.
Moderne marinestyrker er nemlig svært gode på å drepe på avstand.
Det er sånt militære driver med, ikke etterforsking.

Dersom stormaktene i verden blir enige om egne "motorveier" til havs, der transportskipene kan seile i fred, og småbåter ikke bare er forbudt, men er fritt vilt til å skyte i senk på avstand; gjerne i mørket ved hjelp av radarstyrte kanoner, så er sjørøveri utryddet for annen gang.

Slik ville man gjordt det i krig, og er ikke egentlig sjørøveri krig?

Når dette er sagt, så kan jeg ikke se hvorfor Norge skal delta i en krig som ikke angår oss.
Under unionen vår med Danmark seilte skipene under Dannebrog, og våre skip kjempet for andre skip som hadde vårt flagg.

Skip som seiler under utenlandsk flagg er irrelevante for Norge.
Om det eventuelt sitter en nullskatteyter i Haugesund og ruger på aksjer i ett kapret skip, så er dette strengt tatt helt irrelevant informasjon; da kun skip som fører norsk flagg og betaler skatt til fedrelandet er ekte norske skip.

Globaliseringsfundamentalistene kan jo for eksempel sjøl reise ned til piratene og ordne opp personlig; det finner jeg både rett og rimelig.
Det er jo globaliseringsfundamentalisters nye mantra at nasjonalstaten er død.

Liv og lære anyone?

5 kommentarer:

Helge Samuelsen sa...

Vel, tidligere Blackwater og liknende kunne nok hyres inn uten å gå veien om nasjonalstaten.

Men så var det dette med voldsmonopol da. Det må kanskje være slik at dette knyttes til såkalte ansvarlige myndigheter?

Løsningen er imidlertid enkel. Piratskipene bør senkes.

Derimot er dette absolutt også Norges problem. Vi er absolutt avhengige av handel uavhengig av om båtene er Norske. Men faktisk burde jo dette være et FN problem.

Problemet er at FN er uten reell betydning. Absolutt ribbet for autoritet og handlingslammet. Derfor vil USA være verdenspoliti igjen (og Frankrike - som vil være med på leken)

MP7 sa...

"Dersom stormaktene i verden blir enige om egne "motorveier" til havs, der transportskipene kan seile i fred, og småbåter ikke bare er forbudt, men er fritt vilt til å skyte i senk på avstand; gjerne i mørket ved hjelp av radarstyrte kanoner, så er sjørøveri utryddet for annen gang."

Forsøk på å være morsom? Hvis dette hadde blitt implementert, hvor mange småbåter tror du hadde blitt skutt i filler som IKKE er pirater, i og med at disse utgjør 99.99% av alle småbåter? Og hvordan skulle du fortalt alle med en småbåt eller som kunne tenke seg å bruke en om dette?

Når det er sagt burde alle tankskip i farlige farvann vurderes utstyrt med en skikkelig kanon og noen maskingevær i tilfelle nærkamp, samt sikre rom for kjerringer og feiginger, og annet egnet utstyr til å senke dritten som holder på å herje om dagen. Forsøk på kapring = våt grav. Det er et språk de fleste skjønner.

Admiral_Gullars sa...

Havet er stort.
Det skulle ikke være så vanskelig å kunne holde seg unna ett forbudt havområde i våre dager.

Småbåtene klarer jo fint å unngå hjemmesjøen til Kim Jung Il, så da klarer de nok å holde seg unna ett annet område der de blir beskutt om de nermer seg også.

Som jeg sa: Skal vi snart se på pirater som det de egentlig er?

(Ei fremmed aggressiv militærmakt uten en egen nasjon)

MP7 sa...

Admiral eh.. Gullars, jeg synes folk bør vurdere refleksjonene dine og gjøre seg opp en egen mening.

Ellers er det ikke noe i veien for å skyte noen vådeskudd for å vise at piratene er overmannet, slik at nærmeste godt opplærte og betalte myndighet kan ta seg av saken på høvelig vis, eller slenge ut noen redningsvester mens man venter på kystvakten hvis båtene deres synker. Men poenget er at når sjøfolks liv og helse blir direkte kompromittert pga pirater, for eksempel slik som det har skjedd nå, eller under en skuddveksling, så må hensynet til piratenes ve og vel vike. Et land må ivareta sine egne interesser, ellers opphører det å eksistere.

Admiral_Gullars sa...

Ja nå er jo mitt forslag om kort prosess og "gateways" for handelskip helt avhengig av internasjonal handlekraft og nye globale avtaler mellom nasjonene da, så det er vel like urealistisk at dette blir gjennomført som det er at Kim Jung Il får gjennomføre Olympiske Leker i ett samlet Korea.

Trodde du at jeg trodde dette vil bli gjordt?
Jeg vet hvordan verden virker, men viser iblandt at en annen verden er mulig hvis vi vil.

Hva vi kan gjøre i dagens situasjon er å utstyre handelsskipene med kanoner mot pirater, slik som i "gamle dager" selvsagt; men da får vi ikke utnyttet den enorme fordelen av radarstyrte kanoner og lang rekkevidde.

Pirater ble nesten utryddet da dampskipene kom, og mot radarstyrte kanoner, så ville de blitt utryddet igjen for annen gang.

Moderne gatlingguns skyter så hurtig at vi ikke kan forestille oss det; piratene ville da ikke bare blitt drept, de ville blitt pulverisert sammen med sine farkoster og bokstavelig talt opphørt med å eksistere.