søndag 1. november 2009

PERSONVERN ISSUE?

For ei tid tilbake fikk jeg inn en pasient på sjukehuset der jeg jobbet.
Han kom rett fra fengsel; det kommer faktisk en god del derfra til sjukehusene.
Jamt og titt.

Vi i personalgruppa fikk på rapporten vår vite om en konkret ting som han var dømt for; som var av en svært bagatellmessig karakter.
Selv om avdelingen (som vanlig er) var stappende full i pasienter, så forløp vakten (som også vanlig er) helt udramatisk.

Jeg hadde ingen holdepunkter (what so ever) til å anse denne pasienten som farlig, eller til å anse ham for å være til sjenanse for andre; snarere tvert imot.
Og hadde denne pasienten vært alene sammen med en kvinnelig pasient, så ville jeg ikke hatt noen grunn for å holde noe spesielt tilsyn med dem; ikke utover det ordinære tilsynet som praktiseres på et travelt offentlig sjukehus i Norge.

Først senere, ad ymse omveier, fikk jeg vite om at den her nevnte fengselspasienten var en dømt serievoldtektsmann.
Dette gjorde meg hverken sint eller sur; jeg dro vel kanskje en av de tørre og elendige vitsene mine; men jeg synes at denne historien er verdt å dele med andre.
Siden virkeligheten er slik den er.

For jeg kom til å tenke på ei historie fra tidligere, der en pasient voldtok en annen pasient på sjukehus i Norge.
Og mange spurte da om hvordan denslags var mulig.

Nå er dere kanskje litt nermere svaret?


.

Ingen kommentarer: